Home

Myggmedel off

Hållbara produkter som är bra för miljön och har en bevisad effekt på skadedju

Köp myggmedel hos Widforss - Missa inte pågående kampanje

Förbättrade myggmedel utvecklas nu efter att forskare avslöjat insekters luktreceptorer. För första gången på 65 år har nya ämnen tagits fram som är lika effektiva som nuvarande. Flytande myggmedel är mer riskabla och kan ge t.ex. slöhet och kräkningar. Inandning av sprayer kan irritera andningsvägarna. Relaterad information. Sökord. Myggspiral Myggservett Myggspray. Publiceringsinfo. Faktagranskad 16 april 2018 av Giftinformationscentralen Keskustie 26, 61850 Kauhajoki AS | Tel. 0201 323 232 | Fax 0201 323 388 Priset av samtalet för 0201-nummer från vanlig telefon kostar 8,35 cnt/samtal + 16,69 cnt/min., från mobiltelefon 8,35 cnt/samtal + 16,69 cnt/min Myggmedel ska användas med stor försiktighet på barn som är över tre år och inte alls på barn under tre år. Ämnena som finns i myggmedel kan vara skadliga för nervsystemet (neurotoxiska), speciellt om barn under tre år får i sig dem via munnen OFF! Active mjuk myggspray är en effektiv direkttorkande spray, trots den lilla mängden aktiv substans. Sprayen säkerställer cirka 4 timmars skydd mot myggor. Se alltid till att produkten används på ett säkert sätt. Läs alltid förpackningens märkning och produktinformationen före användning! OBS! Undvik ämnets kontakt med känsliga konstgjorda material och plastmaterial

Myggmedel är ett insektsmedel som appliceras på hud eller kläder för att undvika myggbett.Myggmedel finns som salva, roll-on och sprej.Myggmedel säljs i dagligvaruhandeln, apotek och butiker som säljer utrustning för friluftsaktiviteter.Det kan vara olämpligt att applicera medel på små barns hud. Olika typer av myggmedel Köper man myggmedel på plats i Thailand, tänkte om deras myggmedel fungerar bättre mot deras mygg än dom myggmedel som säljs i sverige?. och hur är deras solskyddskrämer jämfört med dom som säljs i sverige?, vi ska åka med småbarn nu i mars och ska bo i Ao Nang och kan ju vara smidigt att veta om det finns bra medel där nere så man slipper dessa inköp och släpa med sig från. Med ett bra myggmedel eller fästingspray minskar du risken att bli biten. Det är självklart ingen garanti, men ett bra skydd kan göra en enorm skillnad. Att stryka myggmedel på kläderna kan ha effekt mot myggen, men gör det i så fall på kläder du inte är rädd om eftersom det kan ge fläckar som kan vara svåra att få bort De flesta myggmedel som säljs i Sverige bör dessutom inte användas på barn under tre år, rapporterar eko-skönhetsjournalisten Hannah Sjöström i sin blogg Naturligt snygg. Men, misströsta inte. Det finns andra, snällare sätt att slippa myggen - utöver ekologiska myggmedel och myggnät. Nedan följer några tips hur du blir kvitt myggen Myggmedel av ekologisk citroneukalyptus, utan DEET. Vi är stolta över att tillföra ett modernt myggmedel på marknaden, verksamt även mot fästingar. Ett skonsammare alternativ för både människa och miljö men bevisat lika effektivt som traditionella syntetiska medel

Etikett: Myggmedel. Insektsmedel - Receptet. 18 april, 2018 / Yvonne Larsson / 69 kommentarer. Snart är det tyvärr dags att börja hjälpa hästar att slippa insektsplågan Myggmedel som skrämmer bort myggorna! Vill du kunna njuta av sommarkvällar utan att ständigt vifta bort myggor eller hoppa av klåda? Då har vi myggmedel för dig som myggspiraler, myggservetter, myggspray, mygg roll-on, djungelolja, radar, insektsdödare mm. Du finner flera produkter av det pålitliga varumärket US622 i sortimentet Vad rekommenderar ni vana Thailandsresenärer att man packar för myggmedel? Duger Mygga från apoteket eller finns det nåt effektivare mot de Thailändsak myggen? Ska man köpa nåt på plats, som är anpassat till det lokala myggen? Eller är det same same? Och hur gör man, smörjer man in sig inför natten? Ska barnen sova i långarmat (går det i hettan?) Myggmedel är en utmärk säkerhetsåtgärd till fisketuren och campingen för det är väldigt lätt att ta med sig en flaska skydd eller spray. Myggmedel för att avvisa mygg eller härda myggbett. Avisa myggbett genom att behandla dig med ett myggmedel som ger ut en doftsignal som mygg inte gillar finns både som spray och olja Myggmedel (till exempel Off) som appliceras på huden får transporteras i handbagaget eller i lastrumsbagaget på samma villkor som förnödenheter för medicinskt och kosmetiskt bruk samt aerosoler för sport- och hemmabruk. Däremot är det förbjudet att transportera insektgifter (till exempel Raid) i flygplan

Traditionell OFF! myggrök eliminerar effektivt surrande irritationsmoment. 100% naturlig produkt. Lättanvänd OFF! myggrök är en bra lösning för myggbekämpning när du inte vill applicera myggmedel på huden. Stugkvällarna blir mycket bekvämare när du inte ständigt hör surret vid örat och du behöver inte ständigt vifta blodsugare från huden.<br/><br/>Se alltid till att du. Jag inbillar mig att det är bäst att låta myggmedlet vara, jag försöker klä mig så det inte finns ngn hud att sätta sig på. Jag vet inte om det är rätt men då har man iallafall eliminerat en felkälla. Dom myggmedel som jag provat under tex kräftfiske har ju luktat mer än aftershave. Men Mygga kanske är snällare

OFF myggmedel Utsidans foru

Hållbara produkter som är bra för miljön och har en bevisad effekt på skadedjur Off Clip på myggor utvecklas i Mexiko för att bekämpa myggor, blodsugande insekter. Ett företag med ett välkänt varumärke Off. Enheten kombinerar spiralens och rökgasernas egenskaper, gör det onödigt att behandla kläder, öppna hudområden med spray, aerosol, kräm. Av En mygggruva används utomhus, men kan användas inomhus

Roadtrip 2017 - Norrland - DAG 6 & 7 - Of course Off course

OFF myggmedel - Foru

1. OFF - OFF ACTIVE 65ML INSEKTAEROSOL. När du handlar hos oss är du alltid skyddad upp till 10 000 kr genom vårat sammarbete med certifierad e-handel
  2. Köp & prenumerera. För automatisk leverans av den här produkten välj intervall nedan och tryck på köpknappen. Du får varan levererad omgående och sedan samma datum varje period tills du väljer att avsluta prenumerationen
  3. I många länder där myggor är vanligt förekommande är myggmedel den vanligaste formen av insektsmedel, eftersom myggor kan orsaka både obehag och sjukdom för människor och husdjur.. Referenser Noter. Externa länkar. Wikimedia Commons har media som rör insektsmedel
  4. Myggmedel: it's top secret! Försvarets forskningsanstalt framställde och använde fram till sent 90-tal myggmedlet DEMIDEX. På grund av dyr tillverkning blev tillverkningen nedlagd. MEN, svenska forskare har utvecklat medlet och ett nytt myggmedel - IXNIX - är nu föremål för patenteringsförfarande
  5. Eller så ber du en finne skicka röd off till dig. det finns ett myggmedel att skicka efter från england som heter repel 100 det innehåller över 97% DEET.
  6. Det är konstigt med myggmedel. Det verkar som om vissa personer får bättre skydd med ett märke som inte funkar på andra och vice versa. Själv är jag inte så imponerad av Zaico, men har vänner som tycker det är superbra. Jag använder oftast OFF - funkar för mig. Sketolene går också, men det smälter nagellack..
  7. Insektsbett kan vara allt från ett lätt stick av en mygga till ett bromsbett eller getingstick som kan göra väldigt ont. Betten och sticken är oftast inte farliga, utan brukar bara ge klåda, rodnad och svullnad

Off Myggmedel Spray 100Ml - SVITH

Det finns Sketolene och OFF! (tycker att OFF! luktar bättre). Däremot innehåller alla myggmedel DEET och det ska man undvika om man är till exempel gravid eller bebis : Vi ger dig kvalificerade tips och råd kring egenvård och hälsa. Handla våra produkter direkt hos oss på nätet. Vi har snabba leveranser, alltid med fri frakt. Kom in och titta på vårt kvalitetskontrollerade sortiment direkt Detta nya och effektiva myggskydd repellerar honmyggor, som sticker, genom att sända ut ljud på hög frekvens kontinuerligt. Ljudet byter frekvens för att verka Letar du efter Myggmedel till låga priser? Vi har fina Myggmedel -års 2020 på rea. Handla Myggmedel till låga priser online hos lightinthebox.com idag

Myggmedel - Beställ myggmedel som fått bäst i test hä

Nu blir myggmedlet Off! som redan är en storsäljare i Brasilien officiell OS-sponsor. Tusentals sprayflaskor kommer att distribueras till idrottsutövare, funktionärer och volontärer som en. Testfakta gjorde 2009 ett bra test av olika myggmedel där det framgår om det aktiva ämnet är DEET eller PMD. US622, Mygga, Off, Djungelolja, Mosquitoguard och Autan testades. Av dessa hade US622 bäst resultat! I ICA-kuriren 23/14 finns en bra sammanställning på olika metoder att slippa myggen Myggmedel Finns det myggmedel för hundar? Isåfall vill jag gärna ha tips, då vi är i myggriket på somrarna - Lappland Dom biter hundarna och dom kliar och kliar

Etono myggmedel innehåller inte detta. Men som sagt ska höra runt innan jag sätter på mig det. Stod även om man använder myggmedel så ska man använda det väldigt sällan :) och nu syftar jag endast på att ha det över en helg. eller ja Fredag och Lördag. Då jag kommer vara ute till havs : Kom att tänka på en sak till, dock ej egenerfarenhet. En nyinryckt ungdom som en hade genomgått kalltväder fick en snilleblixt under sin första fältövning som tillika var under vintertid. Om jag doppar min innervante gjord av ylle i rödsprit och tänder på den kommer det bli varmt och gott om hand.. Hur har fisket varit där sista tiden? Man kanske skulle prova en sväng på söndag. Har aldrig varit i gustavsfors, det ser riktigt fint u Nu blir myggmedlet Off! som redan är en storsäljare i Brasilien officiell OS-sponsor. Tusentals sprayflaskor kommer att distribueras till idrottsutövare, funktionärer och volontärer som en del av avtalet, skriver Bloomberg News

Myggmedel Köp myggmedel på apotea

1. Har inte hittat ett myggmedel utan en massa trams. Däremot fick jag tipset att göra ett eget medel med hjälp av aromaoljor; citronella, teatree och geranium. Aningen blandar man detta med en neutral olja, jag tänker kokos, och smörjer in sig i detta - alternativt blandar man med vatten och sprutar på kläderna
  2. Har använt mig av OFF de senaste 20 åren, fungerar helt perfekt. Även i Sverige är det överlägset Mygga och liknande. Får regelbundna beställningar från jägare och andra friskluftsmänniskor. Dela detta inlägg. Det gör de flesta myggmedel som innehåller DEET
  3. Deet SPARA pengar genom att jämföra priser på 100+ modeller Läs omdömen och experttester Betala inte för mycket - Gör ett bättre köp idag

Etikett: off-topic-ot. Läst 6941 gg Alewalds har kläder och utrustning för outdoor och sport - vandring och allmänt friluftsliv, längd- och turskidåkning, rullskidåkning samt långfärdsskridskoåkning

Fråga Mormor

Bästa myggmedlet 2020 - Håll myggen borta på heltid

1. Finns på apotek. På apoteket kan man också köpa fyra olika sorters myggmedel som också skyddar mot fästingbett. Det är Mosi-guard, Autan Active, MyggA och OFF
  2. Rengöringsmedel Wash and Get Off spray, 500 ml. 149 :- (119,20 exkl. moms) Klippmaskin Clipster Hund Trimox. 399 :- (319,20 exkl. moms) Tandgelé Beaphar Leversmak. 159 :- (127,20 exkl. moms) 126 artiklar funna. Sortera efter: Sida 1 av 7 Visa alla träffar. Get off My Garden Repellent.
  3. Apotek 1 Gruppen AS. Besøksadresse: Skårersletta 55, 1473 Lørenskog Postadresse: Postboks 243, 1471 Lørenskog Telefon: 21 61 10 00 Kontakt Apotek 1 (sentralbord) Org. nr 983 044 778 mv
  4. MyggA myggmedel finns i flera varianter såsom roll-on, stick och spray. MyggA och Fästing är en effektiv serie insektsmedel som är verksamma mot mygg, fästingar, knott och andra stickande insekter. Om MyggA. Produkter. MyggA Roll-on - Effektivt myggmedel i glasflaska
  5. Dessa instruktioner gäller för Thermacell Lanterna.. Se här för instruktioner för Thermacell Portabel. Så fungerar en Thermacell Lanterna. Belysning: Avlägsna batteriluckan på botten av apparaten, placera sedan tre (3) stycken AAA-batterier om 1,5 Volt.Batteriluckan återplaceras sedan på samma sätt som den avlägsnades
  6. Sjö & Hav - stort utbud till bra priser | Alltid fria returer och 365 dagar öppet köp Vi älskar äventyr - addnature.co

Rätt vapen mot myggplågan - Bäst i test Testfakt

2. För in en matta med myggmedel (blå när ny / vit när slut) 3. För gasknappen till ON och tryck på START (OFF stänger av) Varje Thermacell Myggskydd levereras med 12 timmars skydd. Därefter kan du köpa till refill i din butik. Thermacell passar över allt där du har myggproblem I så kallade rinse off-produkter (produkter som sköljs av tex. ansiktstvätt) kan doseringen ökas något. Förvaras oåtkomligt för barn. Eterisk olja citronella är traditionellt använd vid feber, matsmältningsproblem, huvudvärk och migrän Effektivt myggmedel som inte tas upp genom huden. DR1 är ett av de teknologiskt mest avancerade och effektiva lågriskmyggmedlen som finns på marknaden idag. Den aktiva substansen Icaridin (även kallad Saltidin) ligger i mikrokapslar på 4-5 mikrometer i diameter, vilket ungefär motsvarar storleken på våra röda blodkroppar Dessa hemlagad myggmedel verkligen fungerar! Läsare dela sina personliga recept, tips och tricks för att hålla myggen borta den naturliga vägen. Hem Men om vi går ut för en lång tid, kommer jag spreja hans kläder innan han är klädd med Off. Jag tycker bara med hjälp av olika metoder är ganska efffective.-Mellinpie

Myggmedel kan även köpas i Costa Rica och då heter det OFF och är en sprayburk mot mygg (använd ej OFF i ansiktet) Biljett: Kontrollera att ditt namn på biljetten överensstämmer med stavningen i ditt pass Personliga råd; Fri frakt över 299 kr; Till webbshop; 0. varor. 0. kr. Gå till kassa Myggmedel till hund? Det är ett riktigt eländigt myggår i år och jag undrar ifall ni brukar använga något myggmedel till era hundar och i så fall vad? Hon har ju Frontline men det är väl bara mot loppor och fästingar? Kan man använda spray-myggmedel Olika produkter av Neopren myggmedel klipp, ger produktbilder och grundläggande parametrar för varje Neopren myggmedel klipp och Utomhus neopren myggmedel klipp, Vi är en professionell kinesisk tillverkare av Neopren myggmedel klipp, och ser fram emot ert samarbete

Absorbine Ultra Shield är det bästa jag någonsin har provat och jag kan inget annat än att hålla med #15:o). Jag gjorde ett test förutde andra hade Switch på sina hästar och de stod och viftade med svansarna och stampade med hovarna och väldigt irriterade på bromsarna och knottenjag hade sprayat Mirabil med Absorbine Ultra Shield och han stod och sov mitt i högen av de andra. 2. För in en matta med myggmedel (blå när ny/vit när slut) 3. För gasknappen till ON och tryck på START (OFF stänger av) Varje ThermaCELL® Myggskydd levereras med 12 tim-mars skydd. Därefter kan du köpa till refill i din butik. ThermaCELL® passar över allt där du har myggproblem. Kompletterar du med ett hölster kan du också ha. Allra bäst funkar myggmedel med kemikalien DEET - till exempel OFF - även om ämnet kan vara irriterande för både hud och ögon. Även mer skonsamma substanser som eukalyptusolja kan hjälpa dig hålla de blodsugande insekterna borta. Annons Myggmedel i Thailand Ons 16 jan 2013 09:20 Läst 4482 gånger Totalt 6 svar. Visar endast inlägg av MiniPyret - Visa alla inlägg. MiniPy­ret. Återställ Ons 16 jan 2013 09:20 ×.

Beställ Wax off öronvaxlösning 30ml - bekvämt online på nätet hos Apotek Hjärtat - snabb och smidig leverans dit du vill Thermacell™ MR150 Portabel myggfri skyddszon om ca 20m2 med ett luktfritt myggmedel Steg 1 Ta fram mattan med myggmedel ur förpackningen. Steg 2 Se till att ON/OFF-reglaget som reglerar gasflödet står i OFF-läge, skjut sedan in mattan bakom gallret Finns det något myggmedel man kan använda på marsvin som inte är farligt för dom Biologiskt nedbrytbart, växtbaserat och kombinerat myggmedel och fästingmedel med full effekt i 6 timmar. Lågt hudupptag och fritt från DEET. Bevisat lika effektivt som traditionella medel. Skyddar mot mygg, knott, broms och älgfluga. Minskar signifikant risken för bett av fästing. Effektivt mot bitande tropiska insekter

Myggmedel Family Care Junior 100 ml OFF! 49,90 kr. I lager. Produkten skickas inom 1-3 vardagar. Skonsam produkt för hela familjen (OBS! inte för barn under 3 år). Innehåller Aloevera. Ge din bedömning genom att klicka här. Bra ide att ha myggnät. De är ibland väldigt irriterande, myggen och att hålla på och smörja in hela kroppen i myggmedel till natten är ingen höjdare. Jag brukar också äta mycket vitlök vilket myggorna inte gillar så bra. OBS! Sverige köper myggnäten från just thailand så om du ska dit så köp på plats så blir det billigare I vår butik hittar du många veterinärprodukter som förebygger & behandlar skador & sjukdomar hos häst. Vi har lindring för artros och förslitningar i hästens leder så som Equitop gonex och Cosequin ASU. För hästar med allergi & hudinfektioner hittar du medicinska schampon och klådstillande geler som tex MalAcetic schampo, klorhexidinschampo och Viatop

Myggmedel & Myggspray - Granngårde

1. Här hos Jägarliv hittar du fiskeutrustning och fiskekläder för fritidsfiskaren och andra friluftsmänniskor. Varma vattentäta byxor är bra när man är ute och fiskar, men kan även användas vid andra aktiviteter. Termosar, hopfällbara pallar och ficklampor är också sådant du kan använda på fisketuren eller campingen. Du är varmt välkommen att beställa fiskeutrustning och.
  2. Ekologisk hud- och hårvård för din hälsa och skönhet. Svensktillverkade produkter med naturliga ingredienser som vårdar människa och miljö
  3. Oavsett om du behöver hundmat eller andra hundsaker så hittar du det hos Arken Zoo. Vi har ett brett sortiment med populära varumärken och produkter
  4. Art-Paintball Fighter Off-Season, Art-Paintball Fighter Winter, Art-Paintball Fighter Winter - 5 Lådor Fri Frakt, Art-Paintball Shooter Field Off-Seaso
  5. dre mobiltelefoner till modeller med de senaste funktionerna, stora HD-skärmar, vassare kamera och mycket mer. Beställ din nya Huawei mobil fraktfritt direkt online eller besök din närmaste Lagershop
  6. Svenska Djurapoteks laxolja till hund och katt är av högsta kvalitet och kommer från Norsk lax. Oljan innehåller Omega 3 och 6 som ger en frisk hud och glansig päls. Laxolja har också en positiv inve

Hos Plusshop.se får du tillgång till de bästa priserna på ett brett utbud av objekt inom området. skodon, personlig vård och kök och hushållsapparater Myggmedel Ingredienser Det finns en mängd olika myggmedel på marknaden. Det finns avskräckande medel som rensar specifika områden av myggor. Det finns också de som spray eller flytande form som kan appliceras direkt på kroppen. Dessa repellenter består i allmänhet av inak

Tester av myggmedel: De 8 bästa myggmedlen 2020 - Test

1. Eterisk olja Geranium, ekologisk. Geranium passar alla hudtyper. Särskilt bra för fet hy, eftersom den balanserar hudens sebumproduktion. Med regenererande och sammandragande egenskaper är eterisk olja geranium även en bra till anti-age produkter
  2. Allra bäst funkar myggmedel med kemikalien DEET - till exempel OFF - även om ämnet kan vara irriterande för både hud och ögon. Även mer skonsamma substanser som eukalyptusolja kan hjälpa dig hålla de blodsugande insekterna borta. LÄS OCKSÅ: Victorias Secret öppnar butik i Götebor
  3. Myggmedel deet. Ekologiskt myggmedel fritt från DEET. Vi är stolta över att tillföra ett modernt myggmedel på marknaden Vår aktiva komponent utvinns ur citroneukalyptusoljan och innehåller därför inte DEET Bäst i test - Myggmedel - 4 experttester
  4. Before starting off, check your route and ensure that you have packed enough food and water for the trip. Clearly enough, the time needed for each suggested hike varies with length of breaks, each hiker's expe-rience, etc. We have attempted to give an average time. Midsummer to sep/oct is the best period for hikes in our glorious highlands
  5. 2019-mar-13 - Utforska Anna Sölvesvalls anslagstavla Myggfritt på Pinterest. Visa fler idéer om Mygga, Myggmedel, Hushållstips
  6. 2018-jun-12 - Prova denna myggavskrämmande burk, den innehåller flera ingredienser som får myggan att fly långt bort! Den aktiva beståndsdelen i denna husmorskur är citron- och eucalyptusolja, som rekommenderas av experter som en effektiv insektsborttagare
Kungsleden 2016: Packlista - Skägg på väg - Utsidan

DEET. The higher the DEET%, the longer the protection time.. Theoretically the effectiveness of a 20% DEET product is the same as an 80% DEET product, just not for as long.. Be wary of sub-20% DEET products. Depending on the other ingredients in the formulation, the protection time could be short.. DEET has been proven, over 60 years of use, to be a highly safe and effective repellent against. Discmania LED Chips. Now go add some variable products! Svenska kronor (kr) Euro (€) LED chips now available for your night playing pleasure!. These lightweight and compact LED chips have minimal affect on the flight pattern of your discs. The LED chip is recommended to be attached to a disc with clear packing tape (not included), so that the attachement is water-sealed. 3 different light.

Junkön… – Qinoa seglar norrut

Video: Naturliga och effektiva hemgjorda myggmedel - Steg för Häls

ThermaCELL myggskydd MR450 - Mygg- & insektsskyddStrömbrytareLack Hempel

2019-nov-14 - Älgfluga är en typ av lusfluga och en blodsugande parasit. Den har spridit sig och blivit vanligare och att bli biten är obehagligt. Så här skyddar du dig ⬇ Ladda ner Insect repellent stockfotografier hos den bästa bildbyrån rimliga priser miljontals premium högkvalitativa, royaltyfria stockfotografier, bilder och illustrationer Actus flyttfirma erbjuder prisvärda och smidiga flyttjänster i form av: flytthjälp, flyttstädning, magasinering, arkivering och evakuering. Boka här Info för myggmedel off. Få resultat från 8 sökmotorer i en ; Syftet med myggmedel.nu är att på ett oberoende sätt hjälpa folk att hitta ett myggmedel som funkar Vår DR 1 - mikroinkapslad aktiv substans icaridin. Tuta s30 Här hittar du en enkel och snabb prisjämförelse 2. För in en matta med myggmedel (blå när ny / vit när slut) 3. För gasknappen till ON och tryck på START (OFF stänger av). Myggskyddet är sladdlöst, ljudlöst, luktfritt och portabelt. Perfekt för uteplatser, terrasser, camping, jakt, fisketurer, fjällvandring, båtliv med mera - ta enkelt med den dit du behöver den Man ska använda rikligt av myggmedel som innehåller ämnet DEET både dagtid och då det är mörkt. Det är ett vältestat ämne, som det amerikanska försvaret tog fram till sina soldater under asienkrigen. De vanligaste märkena att köpa i Sverige är OFF!, US 622 och MyggA. Fråga gärna på apoteket

• Novotel warszawa centrum frukost.
  • Oliver hudson wilder brooks hudson.
  • Abba arrival youtube.
  • Open office gratis.
  • Willy wonka skådespelare.
  • Överdosera levaxin.
  • Han kom lite i mig.
  • Uppsala nya tidning.
  • Bostadstillägg.
  • Dalby stenbrott adress.
  • Pernod ricard systembolaget.
  • Backa på huvudled.